14. versenyhét – All Star Race – North Wilkesboro

A tavalyi nagy siker után idén is North Wilkesboroban küzdenek meg a pilóták az 1 millió dollárért.

Buckle Up South Carolina 200

Újabb dinnyeáldozat a darlingtoni éjszakában. Magyar idő szerint 1:30-kor kezdődött volna a futam, azonban az esőzések miatt hosszú órák kellettek várni, mire a pálya versenyzésre alkalmas állapotba nem került. Több mint két óra várakozás után elindult a verseny. Az utolsó körökben Jack Wood defektje miatt hosszabbítás következett. Ennek aligha Ty Majeski örült a legkevésbé, aki már szinte ott látta magát a Victory Lane-en. Az újraindítás Ross Chastainnek jött ki a legjobban. A Dinnyésember szinte kitört a rajtnál és 109. Truck Series indulása során megszerezte 5. győzelmét. Legutóbb 2022-ben Charlotteban tudott nyerni.  Idén eddig kétszer mérettette meg magát a Truck Seriesben, a COTA-n 5. helyezést ért el.

Megpróbáltunk nyerni itt, Darlingtonban – mondta Chastain. – Itt változott meg a karrierem és itt változott meg ezzel együtt az életem is.

Chastain a 2018-as Xfinity Series futamra utalt ezzel, ahol igazán felfigyelt rá a NASCAR közössége. 128 futamon indult addig a szériában, amikor megszerezte karrierje első pole pozícióját. A legjobb eredménye ezelőtt 11. hely volt, így érthető volt a szenzáció. A futamon is remekül teljesített, mindkét szakaszt sikerült megnyernie. A tündérmese azonban a katarzisnál befejeződött, egy balaeset miatt a 25. helyen kényszerült befejezni.

Nick Sancheznek, a pole poziciót megszerző pilótának a mezőny végéről kellett indulna, miután csapata kicserélte a jobb hátsó kerákagyat az autóján. Az utolsó újraindításnál a harmadik sor belső oldaláról a második helyre ugrott, de a cél előtt nem tudta utolérni Chastaint.

Ty Majeski a rossz sávválasztást okolja, amiért nem tudta feltenni a pontot az i-re a futam végén. Pedig több, mint 5 másodperccel vezetett Jack Wood balesetéig.

A belső ívet kellett volna választanom – mondta Majeski. – Szívás, amikorez történik, amikor győzelmi pozícióban vagy. Hosszú távon nagyon jók voltunk, rövid távon viszont nem. Eltartott 10-15 körig, mire beindult a dolog, aztán pedig egyszerűen kialudt. De a rövidtávon nem sikerült úgy teljesítenünk, ahogy kellett volna.

A sorozatot vezető Corey Heim 77 kört vezetett és megnyerte mindkét szakaszt, de a 98. körös újraindítás után Dean Thompsonnal balesetbe keveredett, aminek során Heim, Rajah Caruth, Layne Riggs és Matt Crafton autói is megrongálódtak.

Caruth nagyot küzdött a futam során, a kvalifikáción a falat súrolta, így nem jó helyről vágott neki a futamnak. Sikerült azonban a második helyre felküzdenie magát a második szakasz végére. Heimek balesetének azonban ő is áldozatául esett.

Nagyon szűk az út a 2-es kanyarban, és az 5-ös csak úgy elvesztette az irányt. Nagyon gyors autónk volt. Legközelebb elkapjuk őket.

Kyle Busch elsőnek indult Darlingtonban a truckokkal, az induláskor nem számított rá, hogy negatív rekordot fog elérni. A 2. körben éppen az élre állt, amikor a Spire Motorsport #7-es Chevrolet-je a hátsó egyenesben elszabadult, és a belső falnak csapódott. Hét kört állt a pitben, miközben a csapata megpróbálta kijavítani a hibát. Miután visszatért a pályára, Busch az 1-es kanyar falának csapódott, és a 32. helyen végzett. Ez a helyezés a széria 66 győzelemmel rendelkező pilótájának a legrosszabb befejezése volt. A péntek estét megelőzően Busch még soha nem végzett az utolsó helyen a Truck Seriesben.

Heim a baleset miatt idén először nem végzett a top10-ben és átadta Eckesnek az első helyet a tabellán. Jelengleg 14 pont a hátránya az alapszakaszban.

VÉGEREDMÉNYBAJNOKSÁG ÁLLÁSA

blank
Fotó: James Gilbert/Getty Images

Crown Royal Purple Bag Project 200

Justin Allgaiert Darlingtonban nem érte utol a balszerencse, mint Phoenixben, ahol egy majdnem biztos győzelmet vett el a sors. 3,4 másodperccel Austin Hill előtt megnyerte a szombati versenyt. Ezzel a sikerrel beérte az autó tulajdonosát, Dale Earnhardt Jr.-t az örökranglistán. 24 Xfinity Series győzelmével a 10. helyen áll.

Csak azt akartam, hogy Eddie (Allgaier Spottere, Eddie D’Hondt) azt mondja: ‘Fehér zászló’ – mondta Allgaier. – Olyan pokolian jó évünk volt. Rengeteg kört vezettünk, és mégsem tudtunk…

Azt hiszem, hogy az ősz hajam segített rajtam. Azok a hosszú zöld zászlós periódusok, és az, hogy tudtam, mi működött itt a múltban… Nem tudtam, hogy eljön-e a nap, amikor képes leszek Dale Jr. mellé állni. Ő nem csak egy nagyszerű főnök, de egy nagyon jó mentor is.

Idejönni, és beérni őt, emellé a legtöbb top10-es helyezés rekordját is beértem, ennél nincs is jobb.

Allgaier 267. top10-es befejezését érte el Darlingtonban, amivel beérte az örökranglistát vezető Kyle Buscht. Ez a rekord valószínűleg nem sokáig fog egy pilótánál maradni.

Austin Hill 6 kört töltött az élen. A győzelem számára az újraindítások utáni 1-es kanyarokban elúszott. A #21-es pilótája magát okolja a rossz rajtok miatt.

A versenyt mindössze 4 pilóta vezette: AJ Allmendinger és Ausin Hill 1, illetve 6 körön át, míg Sam Mayer és Justin Allgaier 21 és 119 kört töltött az élen.

A poleból induló Cole Custer harmadik helyen ért célba, miután egy korai sárga miatt nem állt be jól a pitbe. Hill ezzel átvette a vezetést a tabellán, ahol 3 ponttal van lemaradva a #00-s.

VÉGEREDMÉNYBAJNOKSÁG ÁLLÁSA

blank
Fotó: Meg Oliphant/Getty Images)

Goodyear 400

A retro hétvége zárásaként megrendezték vasárnap a Cup Series versenyt, ahol egy 110 futam óta tartó nyeretlenségi sorozatot állított meg Brad Keselowski. Sokáig úgy tűnt, hogy csapattársa, Chris Buescher vagy Tyler Reddick látogatja meg a Victory Lanet, azonban mindketten a kelletévél jóval nagyobb vehemenciával akarták megszerezni/megvédeni az első helyet.

Négy körön keresztül Keselowski és Reddick egymás ellen csatáztak az első helyért, a szemfüles Buescher – ahogy múlthéten, Kansasben is – meglepte két riválisát, a rajt-cél egyenesben mindkettejük mellett elment a belső íven. Reddick nem sokkal később elhúzott Keselowskitól, és Bueschert üldözőbe vette. Ekkor Keselowski türelmesen várt mögöttük, várta, hogy kettejük harcából végül ő jöjjön ki nevető harmadikként győztesen. A 284. körben Reddick rosszul időzített vezetési kísérlete balul sült el, a #45-ös Toyotája felcsúszottBuescher Fordjára, és a 4. kanyarban a külső falhoz szorította őt. Mindkét autó megsérült, és nem tudták tartani a tempót, Keselowski pedig a 285. körben köszönte szépen és átvette a vezetést. Megszerezte így második győzelmét Darlingtonból, Cup Series karrierje során pedig a 36.-at.

Micsoda nap – mondta örömtől mámorodva – Ez Darlington, szóval akár az első győzelmed, akár az utolsó győzelmed, ez egy igazán különleges helyszín. A NASCAR történelme alapján ez a pálya a lehető legkeményebb, és az a csata a végén a csapattársammal és Tyler Reddickkel, amikor mindent beleadtunk a versenybe, egyszerűen félelmetes volt.

Azt hittem, Kansasnél jobb már nem is lehetne. De ma mégis az lett. Ez fantasztikus volt. Annyira örülök, hogy ezt láthattátok (a szurkolóknak címezve). Hihetetlen volt. Köszönöm, hogy itt voltatok.

Chris Buescher sorozatban másodjára nagy esélyesként nem tudta megnyerni a versenyt. Noha most nem 1 ezred választotta el a diadaltól, a futam utáni csalódottsága teljesen érthető volt.

Ütköztünk – mondta később Buescher. – Ez egyértelmű, mint a nap. Nincs szükségünk kamerákra, hogy megmondják nekünk. Nem tudom, mit mondjak. Nagyon tisztán versenyeztünk az évek során, próbáltunk nagyon tisztelettudóak lenni, és most egy kicsit figyelmetlenebbek voltunk.

Reddick mozdulata olyan volt, amiről tudod, hogy nem fog működni. Most nagyon dühös vagyok emiatt. Minden bizonnyal volt esélyünk arra, hogy nyerjünk még egyet. Büszke vagyok arra, hogy megvan ez a sebesség. Hatalmas gratuláció Bradnek és a #6-os csapatnak a győzelemhez. Ez fantasztikus, de én a mi csapatunknak akartam elhódítani a győzelmet.

A futam leintését követően Buescher első tevékenysége az volt az autóból való kiszállást követően, hogy kérdőre vonja riválisát. Az általában nyugodt versenyzőt akkor nagyon megrendítette az eset, de szerencsére nem alakult ki nagyobb veszekedés, vagy akár verekedés az incidens miatt. Reddick vállalta a felelősséget az incidensért. A szóváltásukra természetesen az összes médiában dolgozó odarohant, hogy értékes anyagokat gyűjtsenek. A #45-ös pilótáját sem egy agresszív embernek ismerjük, a retro hétvége miatt bajuszt hordó Tyler Reddicktől ki lehetett hallani a “Tudom, elrontottam” és a “Sajnálom” szavakat is. Miután kettéváltak természetesen kifaggatták az eseményről, amiről így vélekedett:

A csúcson ment, a saját versenyét futotta, a saját ívét autózta, hogy távol tartson engem. Nagyon agresszívan léptem fel, és reméltem, hogy el tudok menni mellette. Amikor rájöttem, hogy nem fogok, megpróbáltam feljebb menni hogy ne csússzak bele, de igen, bárcsak ne tettem volna.

Teljesen megértem, hogy miért ilyen dühös. Semmi rosszat nem tett. Csak próbáltam megnyerni a versenyt, és hogy kiütöttem magam – ez egy dolog -, ezzel együtt tudok élni, de egyszerűen csak csalódott vagyok, hogy úgy alakult, ahogy alakult, és őt is kiütöttem a versenyből.

A versenyen történt incidencek mellett ne feledkezzünk meg a 2. és a 3. helyezettről sem. Ty Gibbs Cup Series-es karrierje során a legjobb eredményét érte el azzal, hogy Brad Keselowski mögött a második helyen ért célba. Végig erős tempót autózott, az első szakaszban második, míg a második etapban a harmadik helyen intették le. A harmadik helyen pedig Josh Berry futott be. Idén először végzett a top10-ben a Stewart-Haas Racing #4-es pilótája. Legjobb helyezése Darlingtonig egy 11. helyezés Richmondból (ahol egyébként karrierje eddigi legjobb eredménye van, beugrósként második lett).

Kyle Larson, a tabella jelenlegi éllovasa 36. helyen ért célba. mögötte Martin Truex Jr. nem nagyon tudott felzárkózni rá, 25.-ként célbaérve kettejük közt 30 pont a különbség. Az alapszakasz bajnoki címéért harcoló két pilóta nem élete futamát teljesítette a tojás alakú pályán.

VÉGEREDMÉNYBAJNOKSÁG ÁLLÁSA

blank
Fotó: James Gilbert/Getty Images

North Wilkesboro Speedway

Helyszín: North Wilkesboro, North Carolina

Épült: 1945

Hossza: 0,625 mérföld (1,006 km)

Dőlésszög: kanyarokban 13 fok, egyenesben 3 fok

Kapacitás: 18 000 néző

Eddigi Cup Series futamok: 97 db

Legtöbb pole pozíció: Darrel Waltrip – 9 pole

Legtöbb futamgyőzelem: Richard Petty – 15 győzelem

Legutóbbi futamgyőztesek:

  • Kyle Larson – 2023 All-Star Race
  • Jeff Gordon – 1996
  • Terry Labonta – 1996
  • Mark Martin – 1995
  • Dale Earnhardt – 1995

Gyártók győzelmei:

  • Chevrolet – 35 győzelem
  • Ford – 21 győzelem
  • Plymouth – 13 győzelem
  • Oldsmobile – 8 győzelem
  • Dodge – 6 győzelem
  • Buick – 5 győzelem
  • Pontiac – 4 győzelem
  • Hudson – 4 győzelem
  • Chrysler – 1 győzelem
blank
Fotó: Sean Gardner/Getty Images

Wright Brand 250 – Truck Series

A Cup mezőnyével a harmadik számú széria utazik el North Wilkesboroba. 28 év alatt másodjára látjuk a Truck Seriest az ikonikus helyszínen. A tavalyi futamgyőztest, Kyle Larsont nem láthatjuk itt, hiszen az Indianapolis 500 időmérőjén vesz részt. A szezon során eddig 4 teljes munkaidős pilóta látogatta meg a Victory Lane-t: Christian Eckes, Corey Heim, Nick Sanchez és Rajah Caruth. North Wilkesboroban könnyen meglehet, hogy az ötödik név is felkerül a listára. A tavaly remek formában versenyző Ty Majeski, aki másodikként futott be, a futam egyik nagy esélyese. 15 nyeretlen verseny után egy győzelemmel jó eséllyel be is biztosítja magát a rájátszásba. Ross Chastain ismét a mezőnnyel tart, a #45-ös pilótája valós esélyekkel hajt a duplázásra.

Brenden Queen debütál a Truck Seriesben

A CARS Tour late model stock car versenyzője első futamát teljesíti a NASCAR-ban. A Tricon Garage #1-esével induló pilóta 2023-ban remek szezont futott a CARS Tour versenyeken. A sorozatban végül második helyen ért be, 4 győzelmet és 13 top5-ös helyezést ért el. Ígéretes futam előtt állhat, hiszen Quennek rengeteg tapasztalata van a 0,625-ös oválokon. Tavaly a North Wilkesboro Speedwayen sikerült is nyernie, így a debütálása nem is valósulhatna meg jobb pályán, mint itt.

Queenhez egész élete során a “Buterbean” becenév társult. Ezt a nevet még csecsemőkorában kapta a családjától, mivel hasonlított a profi boxoló Eric “Butterbean” Eschre.

Indulók:

All-Star Race – Cup Series

All-Star Race mezőnye

A NASCAR All-Star Racen azok a versenyzők vehetnek részt, akik 2023-ban vagy 2024-ben pontversenyt nyertek, azok a versenyzők, akik NASCAR All-Star versenyt nyertek és teljes munkaidőben versenyeznek, valamint azok a versenyzők, akik NASCAR Cup Series bajnokságot nyertek és teljes munkaidőben versenyeznek. Így tehát kialakult a jelenleg 17 fős mezőny:

  • Ross Chastain
  • Kyle Larson
  • Brad Keselowski
  • Kyle Busch
  • Chase Elliott
  • Denny Hamlin
  • Ryan Blaney
  • AJ Allmendinger
  • Chris Buescher
  • Martin Truex Jr.
  • Christopher Bell
  • Joey Logano
  • William Byron
  • Michael McDowell
  • Tyler Reddick
  • Ricky Stenhouse
  • Daniel Suarez

All-Star Open mezőnye

20 versenyző mérkőzik meg egymással, hogy kvalifikálni tudják magukat a főfutamra:

  • Austin Cindric
  • Austin Dillion
  • Josh Berry
  • Corey LaJoie
  • Noah Gragson
  • Chase Briscoe
  • Kaz Grala
  • Harrison Burton
  • Bubba Wallace
  • Daniel Hemric
  • Todd Gilliland
  • Ryan Preece
  • John Hunter Nemechek
  • Erik Jones
  • Alex Bowman
  • Justin Haley
  • Ty Gibbs
  • Timmy Hill
  • Zane Smith
  • Carson Hocevar

Az All-Star hétvégék történelme során csupán kétszer történt meg, hogy az Open győztese a főfutamot is megnyerte: 2019 – Kyle Larson, 2002 – Ryan Newman.

blank
Fotó: Sean Gardner/Getty Images

A hétvége lebonyolítása

Május 18., szombat

– Két heat futam, egyenként 60 kör

– A NASCAR All-Star Race mezőnyébe már bejutott 17 versenyzőt szombat este  két 60 körös előfutamra osztják, amelyek meghatározzák az All-Star Race rajtfelállását.

– Minden kör (sárga és zöld zászlós) számít. A szokásostól eltérően nem végtelen számú hosszabbítás áll rendelkezésre, a kevés versenytáv miatt csak egyszer engedélyezett a plusz 2 kör.

– Az 1. heat futam eredményei határozzák meg az All-Star futam belső sorát, a 2. heat futam eredményei pedig a külső sort az All-Star futamra.

– A kötelező sárga a heat futamok 30. körében vagy annak környékén szólal meg, amikor kötelező lesz minden kereket lecserélni.

– A NASCAR All-Star Race-ben még nem szereplő pilóták ezen nem vesznek részt, ők a vasárnapi All-Star Openen tudnak bejutni a mezőnybe.

Május 19., vasárnap – All-Star Open

– Az All-Star Openen az a 20 versenyző vesz részt, akik még jogosultak az All-Star versenyen való indulásra

– Az All-Star Open 100 körös verseny lesz.

– Minden kör (sárga és zöld zászlós) számít. Az Openen is szinten egyszeri hosszabbítás az engedélyezett.

– A kötelező sárga az 50. körben vagy annak környékén, a pitben szintén minden kereket le kell cserélni.

– Három Open versenyző jut be az All-Star versenyre – a verseny első két helyezettje és a szurkolói szavazás győztese. Így tehát kialakul a főfutam mezőnye, akik az 1 millió dollárért szállnak harcba.

All-Star Race

– Az autókra vonatkozó technikai szabályok ugyanazok maradnak, mint a NASCAR Cup Series rövidpályás versenyein.

– A NASCAR All-Star verseny 200 körös (125 mérföldes) lesz, amit 100-50-50 körös szakaszokra osztanak.

– Minden kör (figyelmeztető és zöld zászlós) számít.

– Itt már végtelen számú hosszabbítás engedélyezett

– A kötelező sárgaa 100. körben vagy a 150. kör környékén, ahol minden kereket lecserélnek.

– Az All-Star verseny győztese 1 millió dollárral lesz gazdagabb.

blank
Fotó: Jared C. Tilton/Getty Images

Kevin Harvick visszatér a Cup autóba

2014 bajnoka, Kevin Harvick Kyle Larsont helyettesítve beugrik a Hendrick Motorsports #5-ösébe. Larson Indiapolis 500-as jelenése miatt az edzésen illetve a

Próbáltunk versenyzőket találni, hogy helyettesítsenek engem az ülésben az edzéseken, és jelentkezőt megnéztünk, és úgy döntöttünk, hogy Kevin Harvickkal megyünk – mondta Larson. – Ő fog az edzésen menni az #5-ös rajtszámú autóval. Az egész csapat izgatott emiatt.

Jelenleg még bizonytalan, hogy a heat futamon tud-e indulni 2021 bajnoka. Kevin Harvick visszavonulása óta minden futamon a NASCAR mezőnyével tart, hiszen a FOX állandó kommentátora lett az idei szezontól.

Menetrend

Szombat

19:30 – Truck Series futam 📺Match4

23:20 – Cup Series első heat futam

0:15 – Cup Series második heat futam

Vasárnap

23:30 – Cup Series All-Star Open 📺Match4

Hétfő

2:00 – Cup Series All-Star Race 📺Match4

blank
Fotó: Chris Graythen/Getty Images

Az oddsok alapján…

10 legesélyesebb pilóta az 1 millió dollár elhódítására:

  • Denny Hamlin – 5,5x
  • William Byron – 6x
  • Christopher Bell – 7,5x
  • Kyle Larson – 8,5x
  • Ryan Bleny – 9x
  • Joey Logano – 9x
  • Martin Truex Jr. – 10x
  • Chase Elliott – 10x
  • Tyler Reddick – 12x
  • Chris Buescher – 14x

Tavalyi futam összefoglalója

Forrás:
Racer, NASCAR Media