16. versenyhét – Portland, Gateway

Különleges hétvége jön, a NASCAR mindhárom szériája versenyzik, de nem ugyanazon a helyszínen: az Xfinity Series a Portland International Racewayen, a Truck és a Cup Series pedig a World Wide Technology Racewayen.

North Carolina Education Lottery 200

A múltheti versenydömpinget a Truck Series mezőnye kezdte meg Charlotteban. A Triple Truck Challenge első fordulóját Nick Sanchez tudta megnyerni, fél másodpercet adva Corey Heimnek. Heim a győzelemért hajtott, azonban még a leintés pillanatában nem tudhatta, hogy a versenybírák három kerékanyát nem találták biztonságosnak a #11-esen, így kizárták a versenyből. A második helyet végül Stewart Friesen örökölte meg.

Ez fantasztikus – mondta Sanchez. – Mit is mondhatnék még erről a csapatról? Rosszul kezdtünk. Ez nem volt hatással ránk. Keményen dolgoztunk. Helyzetbe hoztuk magunkat, amikor a legfontosabb volt.

Ezt Chris Showalternek köszönhetem. Ma van a születésnapja és egyben a 700. indulása a Truck Seriesben.

Chris Showalter a Rev Racingnél a Nick Sanchez által vezetett #2-es számú Chevrolet tulaja, és a Truck Series 1995-ös phoenixi futam óta dolgozik a sorozatban. Péntek este Sanchez a lehető legjobb ajándékkal jutalmazta meg ezen az alkalmon.

Grant Enfinger lett a harmadik, őt Matt Mills, Ben Rhodes és Jake Garcia követte.

Eckes, aki a tabella vezetőjeként indult, hátulról volt kényszerű nekivágni a versenynek. Az edzés során Kaden Honeycuttnak ütközött és nem tudott emiatt elindulni a kvalifikáción.

A hétvégén három versenyen induló Dean Thompson végül a kilencedik helyen befért a top 10-be.

VÉGEREDMÉNYBAJNOKSÁG ÁLLÁSA

blank
Fotó: Jared C. Tilton/Getty Images)

BetMGM 300

Chase Elliott idei első Xfinity Series futamán vett részt. Arra még a legnagyobb szurkolói sem számíthattak, hogy győzelemmel zárja a charlottei futamot. 2020 Cup Series bajnoka remek formában versenyez az idei évben és ezt a szombati sikere is alátámasztja. Elliott egy remek stratégiának is köszönheti az első helyet. A futam során sikerült megspórolni egy abroncsot, ami a 183. körös újraindításkor jól jött neki.

Greg jó döntést hozott, és azt hiszem, végül ez volt az, ami megnyerte nekünk a versenyt – mondta Elliott. – Úgy éreztem, hogy az autó egyensúlyán kellett egy kicsit változtatni, hogy olyan tempót tudjak diktálni, mint a #7-es (Justin Allgaier) és néhány srác.

Le a kalappal mindenki előtt a Hendrick Motorsportnál. Igazán különleges, hogy a #17-es autóval nyerhettem a főnök (Rick Hendrick) és (felesége) Linda számára. Nagy megtiszteltetés itt a Ricky Hendrick-féle festéssel menni. Mindannyiunknak sokat jelent, hogy részesei lehetünk ennek, amikor csak lehet.

Elliott a 2016-os daytonai Xfinity Series futam óta nem volt a Victory Lane-en. Szombaton a hatodik sikerét érte el a szériában.

A verseny során nem Elliott tűnt a legesélyesebbnek. A nála jobb helyzetben lévő pilótáknak azonban nem alakult jól a sorsuk a futam  második felében. Justin Allgaier a verseny talán leggyorsabb autójával megnyerte az első két szakaszt, de a 2. szakasz szünetében a pitben megpördült. A versenye akkor ért véget, amikor a 176. körben az újraindítás után a pole-győztes Ty Gibbs-szel karambolozott a 4-es kanyarban. A sorozat regnáló bajnoka, Cole Custer és az Xfinity Series jelenlegi élovasa, Austin Hill a 184. körben összeütköztek egy szoros csata közben.

Egy lassú pitelés a 170. körben Kyle Busch versenyét tette tönkre. A végén Erik Jonesnak volt lehetősége nyomást gyakorolni Elliottra, de a verseny leintésekor is még fél másodperc lemaradásban volt. Jonesnak a 76. körben fékfolyadékot kellett cserélni, így nem volt könnyű dolga a futam során.

Igazán szórakoztató volt hátulról az élre jönni, azt hiszem, háromszor vagy négyszer is. – jellemezte a futamát.

Kyle Busch végül az idei utolsó Xfinity Series futamán ( a szabályok alapján csak 5 alkalommal “ugorhatnak le” a Cup Series pilótái) 6. lett, a poleból induló Ty Gibbsnek pedig a 9. hellyel kellett beérnie. Az első másfél mérföldes intermediate ovál futamát teljesítő van Gisbergent 15.-ként intették le.

A bajnokságban továbbra is Chandler Smith vezet, mögötte Cole Custer és Austin Hill követik őt a tabellán.

VÉGEREDMÉNYBAJNOKSÁG ÁLLÁSA

blank
Fotó: David Jensen/Getty Images

Coca-Cola 600

Újabb esőzések újabb problémát okoztak az amerikai motorsportban. Az Indy 500-at 4 óra csúszással kezdték meg, de a NASCAR leghosszabb versenyét, a Coca-Cola 600-at is megváltoztatta. A 400 körös viadal végül a 249. körben megállt, majd a várakozást követően – mivel a féltávot teljesítették – győztest tudtak hirdetni. A versenyen végig a maximumot kellett kihozniuk, hiszen a radarkép alapján bármikor véget érhetett a futam. A legjobban ehhez Christopher Bell tudott alkalmazkodni, aki William Byron megelőzésével az első helyen volt, amikor piros zászlóval megszakították a futamot az eső érkeztével. A #20-as pilótája nem érdemtelenül viheti haza a trófeát, megnyerte a második szakaszt és 90 kört vezetett az élen.

Ez olyan jó érzés – akár nyerünk, akár veszítünk -, ez egy nagyszerű verseny volt, amire tudunk építeni – mondta Bell. – Egy olyan verseny, ahol az élen tudtunk lenni. Képesek voltunk előzni, ha kellett. Időnként elvesztettük a vezetést, de vissza tudtunk állni az élre.

A nagyszerű pitelések is hozzátettek a sikerhez. Remek csapatmunka volt, jó versenyt futottunk. Remélhetőleg ez olyasmi, amire építhetünk, és visszatérhetünk a kiegyensúlyozottabb versenyzéshez.

Brad Keselowski egyre jobb és jobb formába lendül. Az RFK #6-os volánja mögött az elmúlt 6 versenyből 5-ször a top 2-ben végzett. Egyszer első hely és négyszer második lett. A versenymegszakításkor Charlotteban a második helyen állt, véleménye szerint azonban akár még előrébb is tudott volna kerülni, ha lett volna rá elég ideje. Az utolsó 10 körben végig nyomást gyakorolt Bellre, aki nem hagyta, hogy Keselowski kijátsza őt.

Ty Gibbs emlékezetében valószínűleg örökre megmarad ez a versenyhétvége. Életében először megnyerte a Cup Series időmérőjét. Az élről indulva végül a 6. helyen ért célba. Rengeteg tapasztalatot szerzett a verseny során, megtapasztalhatta milyen az élről indulni és diktálni a tempót. A 249 körből 74-et az első helyen töltött.

blank
Fotó: Jared C. Tilton/Getty Images

A hétvége fő sztárja azonban nem nagy meglepetésre Kyle Larson volt. Larson, az Indy 500 és a Coca-Cola 600 a legújabb podcast adásban jól ki is lett beszélve. A különkiadás vendége nem volt más, mint a Network 4 kommentátora; Kun Zsolt “Maka“. A dolgok nem úgy alakultak, ahogy azt ő és a Hendrick Motorsports eltervezte. Az időjárás mindkét versenybe közbeszólt. Az Indy 500-on talán a rutin hiányának is betudható volt egy-két kisebb hiba, ami megpecsételte Larson futamát. Már a rajtnál pozíciókat vesztett a rossz váltásnak köszönhetően és a verseny során a zöld kiállásnál későn fékezett, így a büntetést letudva a mezőny második felében találta magát. Csalódott azonban nem lehetett, ha ő maga ugyan nem is nyilatkozott pozitívan a hétvégéről, mindent összevetve egy nagyszerű eredményt ért el, és tovább növelte az ázsióját. Az Indy 500-on végül 18. lett az 5. helyről rajtolva.

Amiről azt hittem, hogy életem egyik legjobb napja lehet, gyorsan az egyik legkiábrándítóbbá vált, amit valaha is átéltem – posztolta Larson hétfő reggel az X-en. – Sajnálom az egészet főleg Rick Hendrick, Jeff Gordon és a Hendrick Motorsport miatt és dokumentumfilmes stáb miatt is, akik végigkísérték az utamat az elmúlt nyolc hónapban.

Annyi idő, pénz és erőfeszítés ment bele ebbe az élménybe, és egyszerűen bosszant, hogy mindez így ért véget. Úgy érzem, mintha sok embert cserben hagytam volna.

Mindvégig tudtuk, hogy az időjárás megzavarhatja a dolgokat, de szörnyű érzés látni, hogy ez valósággá is válik. Vasárnapig valóban életem egyik legnagyobb élménye volt. Nem tudom leírni, mennyire hálás vagyok mindenkinek, aki támogatott abban, hogy megélhessem egy álmomat. Remélem, nem ez volt az utolsó lehetőségem, hogy kipróbáljam a duplázást, de ha igen, akkor azt hiszem, emlékezetesre sikerült.

Köszönöm mindenkinek az Arrow McLarennek, az Indianapolis Motor Speedwaynek és az ottani versenyzőknek, hogy befogadtak. (Készen állok), hogy most újra pályára lépjek, és újra arra koncentráljak, hogy megnyerjük a második bajnoki címet.

A verseny leintését követően letudta a kötelező intejúkat és pattant is be Hendrickék magánrepülőjébe, ami a vihar kezdetekor meg is érkezett Charlotteba. A piros zászló idején be is ülhetett a szeretett #5-ösébe, a futamot azonban nem folytatták így meghiusult a terve, hogy mindkét versenyen részt vegyen. Az 1100 kilométer az ismert okok miatt nem is jöhetett volna össze, de 150 köre lett volna rá, hogy megküzdjön a többiekkel.

A versenyt így Justin Allgaier teljesítette, aki a vártnál jobb teljesítményt nyújtott. A verseny leintésekor a 13. helyen állt és nem került bele semmilyen balhéba – ami leginkább a célkitűzése volt. Remek összahang volt közte és az autó közt, ami meg is látszott a tempóján.

Hogy őszinte legyek, a verseny kezdetén eléggé csalódott voltam magamban, amikor még nem szoktam meg az autót – mondta Allgaier. – Kyle ülése annyira különbözik attól, amit én vezetek… Cliff Daniels (a csapatfőnök) elképesztő munkát végzett, hogy felgyorsítson.  Az egész futam alatt az egyensúlyon dolgoztunk.

Az est fénypontja talán az volt, amikor feloldódtam. Megelőztem egy hendrickes csapattársat, és Ty-t , akiket mindketten nagyon tisztelek a versenypályán.

Nagyon ritkán adódik lehetőség az életben, hogy valami ennyire jó autót vezessek, és ez tényleg az volt. Nagyon-nagyon különleges volt, és olyasmi, amit még évekig fogok magamban tartani, amikor elmegyek… ez egy jó lehetőség volt.

A verseny egyik legnagyobb vesztese a címvédő Ryan Blaney lett, aki a #12-essel a falba csapódott és a 143. körben kiállt a versenyből.

Mivel Larson nem szerezett egy pontot sem, így a tabella éléről lecsúszott a harmadik helyre. Az új éllovas Denny Hamlin lett, akit Martin Truex Jr. követ szorosan.

VÉGEREDMÉNY – BAJNOKSÁG ÁLLÁSA

blank
Fotó: Jared C. Tilton/Getty Images

Portland International Raceway

Helyszín: Portland, Oregon

Épült: 1960

Hossza: 2 mérföld (3.22 km)

Kapacitás: 30 000 néző

Kanyarok száma: 12

blank
Fotó: James Gilbert/Getty Images

Pacific Office Automation 147 – Xfinity Series

Josh Bilicki debütál a Joe Gibbs Racing színeiben

A hétvégén, június 1-jén, a Portland International Raceway-en debütál a csapatnál, a további menetrendjét pedig később jelentik be.

Ez egy hatalmas lehetőség számomra és a társaim számára – mondta Bilicki. – Sok csapatnál volt szerencsém versenyezni, de tekintve a JGR hírnevét az Xfinity Series-ben, különösen izgatott vagyok, hogy mit tudunk elérni az ő felszerelésükkel.

AJ Allmendingert kell legyőznie annak, aki meg akarja nyerni a futamot?

A kérdést természetesen nem tudjuk biztosra megválaszolni, azt azonban biztosan kijelenthetjük, hogy a road futamok királya, AJ Allmendinger előzetesen a legnagyobb esélyes a szombati Xfinity Series versenyen. Legnagyobb kihívója talán Shane van Gisbergen lehet, aki ha oválon még nem is teljesít úgy, ahogyan a legelhivatottabb rajongói elvárják, az épített pályákon mindig tényezőként beszélünk róla. A Supercarsos tapasztalatát remekül illesztette be a NASCAR világába, a legutóbbi épített pályás versenyen a Circuit of the Americas-on például harcban volt a végsőkig az első helyért.

A tavalyi versenyen kiemelkedőt alkotott Sheldon Creed és Justin Allgaier. Creed 47, míg Allgaier 23 kört töltött az élen. A futamot azonban az 5 kört vezető Cole Custer nyerte meg. Az, hogy ők is harcban lesznek a győzelemért, az nem kérdés. Allgaierre a múltheti teljesítménye miatt a vártnál több figyelem szegeződik, a #7-es veteránjának Darlington után összejöhet a második futamgyőzelme.

Indulók

World Wide Technology Raceway

Helyszín: Madison, Illinois

Épült: 1967, a ma használt ovál rész 1995

Hossza: 1,250 mérföld (2 km)

Dőlésszög: 1-es, 2-es kanyar: 11 fok, 3-as, 4-es kanyar: 9 fok

Kapacitás: 65 000 néző

Eddigi Cup Series futamok száma: 2

Legtöbb pole pozíció: Chase Briscoe, Kyle Busch – 1 pole

Legtöbb futamgyőzelem: Joey Logano, Kyle Busch – 1 győzelem

Legutóbbi futamgyőztesek:

  • Kyle Busch – 2023
  • Joey Logano – 2022

Gyártók győzelmei:

  • Chevrolet – 1 győzelem
  • Ford – 1 győzelem
blank
Fotó: Jeff Curry/Getty Images

Toyota 200 – Truck Series

Andres Perez debütál a Truck Seriesben

A Mexikóvárosból származó, az ARCA Menards Series pontversenyét jelenleg vezető Andres Perez de Lara ezen a hétvégén indulni a NASCAR CRAFTSMAN Truck Series-ben a 7-es számú Spire Motorsports Chevrolet-tel.

Perez, aki a NASCAR Driver for Diversity versenyzője, jelenleg 16 ponttal vezeti az ARCA Menards Series pontversenyét a második helyen álló Greg Van Last előtt.

A 2024-es kampány első öt futamán egy top 5-ös és három top 10-es helyezést ért el, és egy pont előnnyel indul a divízió következő állomására, a Charlotte Motor Speedwayre.

Nagyon hálás vagyok és izgatott vagyok a lehetőségért, hogy egy olyan csapatnál debütálhatok a NASCAR Truck Series-ben, mint a Spire Motorsports, és vezethetem a #7-es Chevrolet-t a World Wide Technology Raceway-en – mondta Pérez. – Az, hogy a Herdez Brand is részt vesz a projektben, még jobbá teszi a dolgot, különösen a Herdez versenyzői háttere miatt. Ez extra motivációt ad nekem, hogy a lehető legjobban képviseljem a partnereimet, a csapatot és az országot. Teljes mértékben elkötelezett vagyok, hogy ez az esélyt kihasználjam, és már nagyon várom a versenyt.

Folytatódik a Triple Truck Challenge

Aki ezen a hétvégén a World Wide Technology Raceway-en győz, az a Triple truck Challenge-nek köszönhetően további 50 000 dollárt kap. Kivéve Nick Sanchez, aki a múlt hétvégi charlottei futamot megnyerte, és ezzel hazavihette az első 50 000 dolláros bónuszt. Ha ő nyerne ismét, akkor 150 000 dollár üti a markát.

Indulók

blank
Fotó: Sean Gardner/Getty Images

Enjoy Illinois 300 – Cup Series

A Stewart-Haas Racing bejelentette, hogy az idei lesz számukra az utolsó szezon.

Tony Stewart és Gene Haas a 2024-es szezont követő időszakról tartott sajtótájékoztatót:

Meghoztuk azt a nehéz döntést, hogy a 2024-es szezon végén bezárjuk a Stewart-Haas Racinget. Ez egy olyan döntés, amely nem jött könnyen, és nem is született gyorsan.

A versenyzés egy munkaigényes, alázatos sport. Rendíthetetlen elkötelezettséget és hatalmas erőforrásokat igényel, 365 napon át tartó gondolkodásmóddal, hogy jobbak legyünk mindenkinél. Ez is része annak, ami a sikert olyan kifizetődővé teszi.

De a maximális teljesítmény kihozatalához szükséges elkötelezettség a fenntarthatóság biztosítása mellett hihetetlenül megterhelő, és elértünk egy olyan pontra a személyes és üzleti életünkben, ahol ideje átadni a stafétát.

Büszkék vagyunk az összes győzelemre és bajnoki címre, amelyeket a 2009-es csatlakozásunk óta szereztünk, de még különlegesebb az a kultúra, amelyet felépítettünk, és a barátságok, amelyeket a közös ügy – a versenyek megnyerése és a trófeák begyűjtése – iránti elkötelezettségünk során kötöttünk.

Ugyanezt az elkötelezettséget vállaltuk a személyzetünk, a partnereink és a szurkolóink felé az idei évben is, és ez az elkötelezettség a phoenixi szezonzáróig megmarad.

Hatalmas tiszteletet és megbecsülést érzünk minden alkalmazottunk iránt, és szorgalmasan fogunk dolgozni, hogy segítsük őket az átmenet során, hogy új lehetőségeket találjanak a 2024-es versenyszezonon túl.

A Stewart-Haas Racing tehát kivonul az idei év végén, a náluk lévő négy charter pedig eladásra kerül. A források szerint legalább 3 a már létező szervezetekhez kerül – egy a Front Row-hoz, egy a 23XI Racinghez és egy a Trackhouse Racinghez. Jelenleg még egyik csapat sem erősítette meg a vásárlási szándékát. A negyedik charter jövőjéről még nincs információ.

A Cup Seriesben jelenleg Chase Briscoe, Noah Gragson, Josh Berry és Ryan Preece versenyzik a csapatnál, a jövőjük így bizonytalanná vált, de még rengeteg idejük van arra, hogy más csapatokkal tárgyaljanak.

Briscoe elmondta, hogy fogalma sincs még, hogy hol fog jövőre versenyezni.

Nehéz idők ezek – mondta Briscoe az X-en. – Soha nem gondoltam volna, hogy eljön ez a nap. … Csak remélem, hogy az összes srác és lány ebben az iparban talál egy nagyszerű lehetőséget, mert itt minden egyes ember megérdemli.

Briscoe jelenleg a legesélyesebb arra, hogy jó ajánlatot kap más csapattól. A futamgyőzelemmel rendelkező pilótát a Wood Brothers Racinggel hozzák szóba Harrison Burton helyére. Burton eddig nem az elvártak alapján teljesít, már harmadik évét tölti a Cup Seriesben, de még nem sikerült maradandót alkotnia. Legjobb helyezése egy harmadik hely a 2022-es Indy GP-ről. Briscoe-nál a váltás a csapat megszűnése nélkül is szóba kerülhetett volna, hiszen a szezon végén lejár a szerződése.

Elindult a dominó, a Front Row Motorsports bejelentette bővítését

A Front Row Motorsports bejelentette, hogy a 2025-ös szezonban három Forddal fog versenyezni a  Cup Series-ben, miközben a Truck Series-es csapatát is megtartja.

Nagyon pozitívan látjuk a NASCAR jövőjét, és ahogy a sportág tervezi a sikert, úgy mi is – nyilatkozta Bob Jenkins, a Front Row Motorsports tulajdonosa. – Ma ez azt jelenti, hogy van egy tervünk arra, hogy a NASCAR Cup Series-ben ismét három autóra bővítsük az autók számát. Mindig is az volt a vízióm, hogy tovább növeljük és fejlesszük a csapatunkat, és ez az elkötelezettség és vágy soha nem változott. Elkötelezett vagyok a sport és annak szenvedélyes rajongói és partnerei iránt.

Jó, hogy már most nyilvánosságra hozzuk a hírt, hiszen rengeteg munka vár ránk egy új csapat felkészítésében”- mondta Jerry Freeze, a Front Row Motorsports ügyvezetője. – Mindannyian a vezetői csapatban ezen fogunk dolgozni, beszerezni az új csapathoz szükséges alkatrészeket. És ami a legfontosabb, hogy kiegészítsük azt az elkötelezett és tehetséges személyzetet és kultúrát, amely ma is létezik a szervezetünkben. Egy új csapatot a nulláról indítani mindig kihívás, de az előttünk álló lehetőségekkel, a vezetőségünkben rejlő tehetséggel, biztos vagyok benne, hogy a 2025-ös szezonra három versenyképes programot tudunk indítani. Nem tévesztettük szem elől a 2024-es céljainkat, hogy mindkét sorozatban a rájátszásba juttassuk a csapatainkat. Ha tartani tudjuk a tempót a pályán, és egy kis szerencse is mellénk áll, akkor elérhetjük a céljainkat.

Indulók

Az oddsok alapján…

A 10 legesélyesebb versenyző az Enjoy Illinois 300 megnyerésére:

  • Denny Hamlin – 5,5x
  • Kyle Larson – 6x
  • William Byron – 8,5x
  • Ryan Blaney – 8,5x
  • Martin Truex Jr. – 8,5
  • Christopher Bell – 10x
  • Tyler Reddick – 12x
  • Ty Gibbs – 12x
  • Brad Keselowski – 12x
  • Joey Logano – 14x

Menetrend

Szombat

0:05 – NASCAR Truck Series szabadedzés

0:35 – NASCAR Truck Series időmérő

15:30 – NASCAR Cup Series szabadedzés

16:15 – NASCAR Cup Series időmérő

17:30 – NASCAR Xfinity Series szabadedzés

18:00 – NASCAR Xfinity Series időmérő

19:30 – NASCAR Truck Series futam 📺Aréna4

22:30 – NASCAR Xfinity Series futam 📺Aréna4

Vasárnap

21:30 – NASCAR Cup Series futam 📺Aréna4

Tavalyi futam összefoglalója

 

Forrás:
Racer, NASCAR Media