2. versenyhét – Atlanta – 1

Daytona után újabb nagy sebességű pályára látogat a NASCAR mezőnye.

Eseménydús szezonnyitón vagyunk túl. Az előrejósolt eső sajnos megérkezett, így borult a menetrend. A Daytona 500-at egy nappal később kellett megrendezni. Eddig nem kedveznek az égiek Amerika legnépszerűbb autóversenyének, de úgy látszik ezen a héten nem lesz tényező a felhők állása.

A Daytonaban rendezett versenyhétvégén mindhárom kategóriában valamilyen szinten beleszólt a csapadék. Nagy szerencsére azért az első, Truck Series futamot nem kellett eltolni, ott csak a verseny közbeni kisebb várakozás okozott kellemetlenséget. Az xfinitysek nem jártak ilyen szerencsével. Hosszú várakozás után áttették hétfőre a Cup futam elé, majd később a természet ismét közbeszólt és csak helyi idő szerint hétfő este 10 órakor kezdték meg a száguldást.

A szokásosnak mondható daytonai káosz jellemezte a 2 kisebb kategóriát. A Truck futamon 11, míg az Xfinityben 9 darab megszakítás volt. A superspeedwayen elkerülhetetlenek a nagyobb balesetek. Különösen akkor, amikor lelkes fiatalok tarkítják a mezőnyt. A hétvégén debütált az ARCA Menards Seriesből érkező nagy ígéret, Jesse Love, aki már egyből a másodszámú kategóriában rajtolt. Rögtön az első időmérő edzését meg tudta nyerni. Első Xfinity Series futamát tehát ő vezette fel. Fontos mérföldkő volt a hétvége Shane van Gisbergen számára is, aki első Xfinity futamát teljesítette egy nem éppen sikeres ARCA Menards Series futam után. A péntekre áttett futamon 4 kör után balesetbe keveredett. 2013 után pedig ismét az élen versenyzett egy nő, Natalie Decker személyében.

A Truck Series futamot Nick Sanchez, míg az Xfinity Series futamot Austin Hill nyerte, aki már sorozatban harmadjára tud első lenni Daytonaban.

Truck Series összefoglaló, Xfinity Series összefoglaló

blank
Fotó: James Gilbert/Getty Images

Időrendi sorrendben nem a legvégére érkezett a csúcspont, mint ahogy említve lett, az Xfinity futamot a Cup utánra helyezték, így egy érdekes helyzet alakult ki, hogy a Daytona 500-at hamarabb rendezték meg, mint a United Rentals 300-at. Helyi idő szerinti 5 órára, a szezonnyitó futam időpontjára már napsütéses idő várta az autósport rajongóit. A várakozásoknak vége, az autók és a pilóták váltak főszereplővé.

Ahogy azt várni lehetett, a mostani generációval egy élvezetes superspeedway futamot láthattunk. Hol 2-en, hol pedig 3-an haladtak egymás mellett. Az első baleset már az 5. körben megtörtént.

Ross Chastain és Brad Keselowski próbáltak meg előre törni a felső sávba húzódva, harmadik sort alkotva. Amikor John Hunter Nemechek melléjük akart állni, Keselowski meglökte és Harrison Burtonnak sodorta. Burton eltalálta a Daytona 500 újoncát, Carson Hocevart, és mindkét autó a belső pálya felé csúszott, mielőtt visszatántorgott az egyenesre, magával ragadva más versenyzőket is a mezőnyből. Közöttük volt Jimmie Johnson is, aki pályafutása során először a selejtezőkön keresztül jutott be a Daytonába. A hétszeres bajnok visszatért ugyan a pályára, de az autó már nem volt az igazi.

Kezdetben optimista voltam, reménykedtem, hogy rendbe tudjuk hozni a felfüggesztést – mondta Johnson – Aztán ahogy telt az idő, rájöttünk a sérülés súlyosságára, és túl sok sérülésünk volt ahhoz, hogy még a drafton is benne legyünk, hacsak nem volt valami különleges helyzetem. Így aztán azon a ponton már csak az érdekelt, hogy lesz-e még több figyelmeztetés, és hogy az figyelmeztetéseken keresztül nyerünk-e néhány pozíciót.

Johnson egyébként az első olyan pilóta volt, aki a Hírességek Csarnokába való bekerülése utána indult a Daytona 500-on.

A verseny képe ezután lenyugodott. Mármint ahogy egy superspeedway futam lehet nyugodt. Ádáz csaták mentek az élen, a mezőny közepén, de még a mezőny végén is a luck dog pozícióért. Az első szakaszt Chase Elliott, a második szakaszt pedig Ryan Blaney nyerte meg.

A Big One ebben az évben sem maradt el. Ahogy az lenni szokott, a verseny végi helyezkedések idén is egy nagy balesetet eredményeztek. A 192. körben, az utolsó újraindítás előtt Chastain az élen haladt, amikor Alex Bowman megpöccintette William Byront, a csapattársát. Byron emiatt Brad Keselowski Fordjának jobb hátsó részének ütközött. Keselowski autója Joey Logano Fordjába csapódott, aki ekkor a verseny 45 körét vezette. A 2023-as bajnok, Ryan Blaney Fordja is érintett volt a balesetben, 23 autóval együtt. A baleset roncsai a pálya hátsó részén hevertek. Blaney, Keselowski, Logano, Tyler Reddick, a tavalyi győztes Ricky Stenhouse Jr., Daniel Suarez és Todd Gilliland is kiesett a versenyből. A NASCAR 15 perc 27 másodpercre piros zászlóval állította meg a versenyt a pálya megtisztítása miatt.

Ez a superspeedway versenyzés – mondta az első helyről induló Logano. – Nagyon szórakoztató, amíg ez meg nem történik. Elég érdekes volt a sok lökdösődés a végén. Az autónk képes volt ezt elviselni. A Mustangunk nagyon gyors volt. Nagyon jól tudta vezetni a sort. Azt hittem, hogy olyan autók vannak körülöttem, amilyeneket akartam.”

A versenyt végül a tavalyi bajnoki döntőben szereplő William Byron nyerte meg. A 199. kör legvégén Chastain és Cindric összeakadtak. A sárga jelzést nem sikerült a fehér zászló előtt bemutatni így ahogy a Truck és az Xfinity sem, úgy a Cup sem zöld zászlóval ért véget.

Daytona 500 Top 10:

  1. William Byron
  2. Alex Bowman
  3. Christopher Bell
  4. Corey LaJoie
  5. Bubba Wallace
  6. AJ Allmendinger
  7. John Hunter Nemechek
  8. Erik Jones
  9. Noah Gragson
  10. Chase Briscoe
blank
Fotó: Sean Gardner/Getty Images

Atlanta Motor Speedway

Helyszín: Hampton, Georgia (32 km-re Atlantától)

Épült: 1960

Pálya hossza: 1,54 mérföld (2,48 km)

Dőlésszög: 28 fok

Kapacitás: 125 000 néző

Legtöbb pole pozíció: Ryan Newman, Buddy Baker (7 db)

Legtöbb futamgyőzelem: Dale Earnhardt (9 db)

Legutóbbi futamgyőztesek:

  • William Byron (2023)
  • Joey Logano (2023)
  • Chase Elliott (2022)
  • Joey Logano (2022)
  • Kurt Busch (2021)

Az atlantai pálya átépítése

2021-ben átfogó átalakításon esett át a pálya, amelynek célja a versenyzés izgalmasabbá tétele és a pálya NASCAR-versenyekhez való jobb illesztése volt.

Ahogy Atlanta versenyfelülete elöregedett, kihívást jelentett számunkra, hogy újragondoljuk, milyen lehet a NASCAR versenyzés egy köztes pályán – olvasható Marcus Smith, a Speedway Motorsports elnök-vezérigazgatójának nyilatkozatában. – A kanyarokban lévő magas padkákkal, a keskenyebb szélességgel és az új aszfaltozási technológiával Atlanta nem fog hasonlítani más másfél kilométeres pályához. Minden új lesz ’22-re, és ezt kifejezetten a szoros, versenyképes versenyzésre tervezték.

Nem osztott nagy sikert a pilóták körében a pálya megújítása. Úgy érezték, hogy nem konzultáltak velük, és nem volt beleszólásuk a NASCAR és az atlantai versenypálya jövőjével kapcsolatos tervekbe. A versenyzők leginkább a pálya szűkítése miatt nem voltak elégedettek. Kyle Larson egyike volt annak, aki szóvá tette az eseményeket.

Bárcsak mindenkivel beszélnének erről. Azt hiszem, sok versenyzőt váratlanul ért a dolog – mondta Kyle Larson a riportereknek. Mi egy jó show-t fogunk nyújtani, függetlenül attól, hogy milyen lesz a pálya. De több tapasztalatunk van, mint a szurkolóknak, azt hiszem, ez lenne az érvem. Több száz különböző versenypályán versenyeztem már, és úgy érzem, mi jobban megértjük, hogy mitől lesz igazán jó a versenyzés. De a rajongók szeretik a baleseteket, és egy 40 láb széles pálya szorosan összetart minket. Szóval talán ez fogja megvalósítani azt a ‘jó versenyzést’, amit mi annak gondolunk.

Újra a régi Alex Bowmant látjuk idén?

A Hendrick Motorsports #48-asának nem volt egy ideális éve 2023-ban. Áprilisban egy sprint car versenyen balesetezett, ami miatt több futamot is ki kellett hagynia. A ponthátránya ennek köszönhetően jelentősen megnőtt, emellett pedig nem sikerült futamot nyernie, így nem került be a rájátszásba. Az egész szezonban nem lehetett rá tényezőként számítani. Csupán 4-szer végzett a Top 5-ben. Az év második felében pedig a top 10-en kívül ért be minden futamon a Roval kivételével.

A Daytona 500-on új erőre kapott és nagyszerű futamot produkált. Az utolsó körökben úgy tűnt, akár ő is nyerhet és megszakíthatja a rossz sorozatát. Az utolsó körös sárga többek közt tőle is elvette a lehetőséget, hogy megküzdjön a régóta várt trófeáért. Végül csapattársa, Byron mögött a második helyen végzett.

Még egy kör, ember, hatalmasat mentünk, szóval átvesszük a vezetést, de ki tudja, mi történik, mire a 3-as kanyarhoz érünk, vagy vissza a rajt/célvonalhoz – mondta Bowman. – Volt egy esélyünk, és ez minden, amit kérhetsz ezeken a versenyeken. Örülök Williamnek. Bárcsak mi nyertünk volna. De így is nagyszerű nap a Hendrick Motorsport számára. Ilyen közel lenni egy Daytona 500-as győzelemhez egy kicsit szívszorító, az biztos. De sokkal rosszabb, ha egyáltalán nincs esélyünk, nem igaz? És mi hoztuk magunkat olyan helyzetbe, hogy a fehér zászlónál mi voltunk a legjobban esélyesek arra, hogy átvegyük a vezetést.

Atlantában még nem sikerült nyernie. Legjobb helyezése egy harmadik hely, amit még az előző generációs pályán ért el. Az újjáépítés után 10., 32., 14., és 26. lett.

blank
Fotó: Alex Slitz/Getty Images
blank
Fotó: Getty Images

Portré: Bill Elliott

Georga állam egyik leghíresebb NASCAR pilótája, Bill Elliott 1955. október 8-án született Dawsonvilleben. Egy olyan családban nőtt fel, amelynek szenvedélye volt az autóversenyzés. Elliott korán érdeklődést mutatott a gyors autók iránt. Édesapja, George, valamint testvérei, Ernie és Dan segítségével Elliott 1974-ben kezdett el versenyeket nyerni a közeli Woodstockban található Dixie Speedway-en.

1976-ban Elliott – apja volt az autó tulajdonosa, Ernie a csapatfőnök, Dan pedig a sebességváltó-építő – úgy döntött, hogy szerencsét próbál a Winston Cup versenyen. A szórványos sikerek ellenére az alulfinanszírozott családi vállalkozás nehezen jutott be a NASCAR elitjébe. 1976 február 29-én, Rockinghamben debütált. 34. helyről indulva 33.-ként végzett.

 

1982-ben átigazolt az Elliott Racingtől a Melling Racinghez, ahol már a sikerek is megjöttek.

1983-ban első futamgyőzelmét ünnepelhette Riverside-ban.

1985-ben megmutatta a kiváló egykörös tehetségét. Egy szezonon belül 11 pole pozíciót sikerült megszereznie.

1987-ben a superspeedwayek királyáva vált. Daytonában megdöntötte az időmérőn a sebességrekordot (338,5 km/h). Ezt a sikert megismételte a Talladega Superspeedwayen. 342,5 km/h-s tempója máig a NASCAR történetének leggyorsabb kvalifikációs sebessége.

blank
Fotó: Chris Graythen/Getty Images

1988-ban megszerezte a régóta várt bajnoki címet. 6 futamgyőzelmet és 15 Top 5-ös helyezért ért el a szezon során.

1992-ben a Junior Johnson & Associates-hez igazolt. Ígéretesnek tűnt az átigazolás. A végsőkig harcban volt Elliott a bajnoki címért. Atlantában rendezték a szezon utolsó futamát, amit ugyan Bill Elliott nyert, de az összetett tabellán Alan Kulwicki végzett az élen. Ez volt a Winston Cup történetének legkisebb különbséggel megszerzett bajnoki címe (10 pont).

blank
Fotó: ISC Archives via Getty Images

1995-ben Elliott úgy döntött, hogy a McDonald’s gyorsétteremlánc szponzorálásával saját csapatot alapít, amelynek ő maga a tulajdonosa és a versenyzője. Bár Elliott népszerű maradt, a csapat teljesítménye soha nem érte el azt a magas színvonalat, amelyet ő maga állított fel. A csapat ötéves fennállása alatt egyetlen versenyt sem nyert.

Amikor azonban a McDonald’s 2000-ben kiszállt a versenyzésből, Elliott megszerezte a Winston Cup garázsának egyik legértékesebb autóját, a Ray Evernham tulajdonában lévő új Dodge-ot. Az Evernham partnerség megfiatalította Elliott karrierjét, és visszakerült a sportág felsőbb szintjére. Elliott diadalmasan tért vissza a Victory Lanebe, egyszer 2001-ben és kétszer 2002-ben.

Utolsó futamgyőzelmét 2003-ban szerezte Rockinghamben. Pont ott, ahol 27 éve elsőnek a pályára ment.

Még azokban az években is, amikor Elliott küzdött a pályán, népszerű maradt a sportág rajongói körében. Utolsó futamát 2012-ben teljesítette Daytonában.

Tizenhatszor nyerte el a National Motorsports Press Association legnépszerűbb versenyzői díját, ami rekordnak számít. Elliottot 2015-ben, a NASCAR Hírességek Csarnokába iktatták be.

Összesen 848 futamon indult, melyből 44-et sikerült megnyernie. 54-szer indult az első rajtkockából.

Mai napig aktívan a NASCAR közösség tagja. Elemzőként és szakértőként néha felbukkan a televíziós közvetítésekben. Fiát, Chase Elliottot támogatva pedig járja az országot a Cup Series mezőnyével együtt.

blank
Fotó: Jared C. Tilton/Getty Images

Akikre érdemes odafigyelni

William Byron

2 győzelmet szerzett korábban a Hendrick Motosport #24-esének pilótája. Már az első futamon sikerült is bekerülnie a rájátszásba, bár aligha volt ez nagy kérdés. Úgy tűnik a tavalyi remek formáját idénre is sikerült átvinni.

Kyle Busch

Szintén kétszer nyert itt. 9-szer intették le a legjobb 5 valamelyik pozíciójában. 2018-ban megszerezte az első és máig egyetlen pole pozícióját Atlantában.

Brad Keselowski

A Daytona 500 nem úgy alakult számára, ahogy azt elképzelte. Akár a győzelem is benne lehetett volna, de végül a 33. helyen intették le az RFK Racing pilótáját. Atlanta kedvelt hely számára. Kétszer már meglátogatta a Victory Lanet.

Joey Logano

A tavalyi verseny nyertese szintén az esélyesek közt található. Az élről indulva 140 kört vezetve sikerült dominálnia a futam során.

Fekete ló

A már korábban szóba hozott Alex Bowman a hét fekete lova. Nagy lendületet adhat számára a Daytona 500-on elért remek eredmény. 3 Top 5-ös helyezése van Atlantából. A Hendrick Motorsports tartja a győzelmi rekordot, eddig 17 sikerük volt Atlanta Motor Speedwayen.

Tavalyi futam összefoglalója

Forrás: