Bass Pro Shops Night Race előzetes

A villanyfényes bristoli futamon dől el, kik jutnak tovább a rájátszás második fordulójába.

A múltheti kansasi futamon meggyűlt a baja a rájátszásban versenyző pilótáknak. A legjobb 16-ban szereplők közül 10-en érintettek voltak valamilyen kisebb-nagyobb incidensben. A rengeteg defektnek köszönhetően meglepő helyezések is kialakultak a tabellán. Ezen nem kell meglepődni. A kansasi aszfaltcsík mindig is nagy kihívás volt a pilóták és az autók részéről is egyaránt. Az előző 7 szezont nézve a playoff pilóták minimum fele belekeveredett valami afférba. Az kimondható, a legszerencsétlenebbül Martin Truex Jr. járt, aki már a futam elején egy defekt miatt feladni kényszerült a futamot. Bubba Wallacet és Chris Bueschert sem kerülték el a gondok. Tyler Reddicknek viszont sikerült bebiztosítania magát, a futam végén egy nagyszerű manőverrel megnyerte a kansasi viadalt.

Lássuk, ezek alapján hogy alakult át a rájátszás tabellája:

Bristol Motor Speedway

A Bristol Motor Speedway megépülésére 1960-ban került sor. A pálya pontosan fél mérföld volt. Az első NASCAR Cup Series versenyt 1961. július 30-án rendezték meg a Bristol Motor Speedway-en. Az akkori, 52 futamos szezon 36. versenyét rendezték itt. Jack Smith látta meg elsőként a kockás zászlót, kért kört adva a második helyezettnek, Edward Glenn “Fireball” Roberts Jr.-nak. A legendás Richard Petty a 4. helyen végzett 7 kör lemaradással.

Az itt megrendezett Cup Series futamok pár futam kivételével 500 körös volt (1976-ban mindkét, 1977-ben pedig a második futamon csak 400 kört teljesítettek). 1969 őszén a pályát átformálták és újramérték 0,533 mérföldre. Az első éjszakai versenyt 1978 őszén rendezték meg.

2020-ban a Bristol Motor Speedway elsőnek adott otthont az All-Star hétvégének. Itt alkalmazták először a Choose-Rule szabályt, az autók számozása és szponzor elhelyezése modernebb külsőt kapott. A legemlékezetesebb külső változásnak mindeképp az autók neon világítását emelnénk ki.

2021-ben,’22-ben és ’23-ban a szezon első bristoli futamát dirt borításon rendezték. Jövőre már nem láthatjuk ilyen körülmények között versenyezni a NASCAR pilótáit, mindkét futamot a klasszikus formájában láthatjuk majd.

blank
Fotó: Jared C. Tilton/Getty Images

A rájátszás résztvevők bristoli eredményei

1 – Kyle Larson #5 Hendrick Motorsports Chevrolet

  • 1 győzelem
  • 1 pole
  • 4 db top 5
  • 9 db top 10
  • átlagos helyezés: 12,8

2 – Tyler Reddick #45 23XI Racing Toyota

  • 1 db top 5
  • 1 db top 10
  • átlagos helyezés: 19,2

3 – Denny Hamlin #11 Joe Gibbs Racing Toyota

  • 4 pole
  • 2 győzelem
  • 9 db top 5
  • 16 db top 10
  • átlagos helyezés: 14,3

4 – William Byron #24 Hendrick Motorsports Chevrolet

  • 2 db top 5
  • 3 db top 10
  • átlagos helyezéss: 16,2

5 – Brad Keselowski #6 RFK Racing Ford

  • 3 győzelem
  • 6 db top 5
  • 8 db top 10
  • átlagos helyezés: 16,7

6 – Ryan Blaney #12 Team Penske Ford

  • 2 db top 5
  • 5 db top 17
  • átlagos helyezés: 19,5

7 – Kyle Busch #8 Richard Childress Racing Chevrolet

  • 8 győzelem
  • 2 pole
  • 14 db top 5
  • 19 db top 10
  • átlagos helyezés: 13,7

8 – Ross Chastain #1 Track House Racing Chevrolet

  • 1 db top 10
  • átlagos helyezés: 23,3

9 – Chris Buescher #17 RFK Racing Ford

  • 1 győzelem
  • 2 db top 5
  • 5 db top 10
  • átlagos helyezés: 20,5

10 – Christopher Bell #20 Joe Gibbs Racing Toyota

  • 1 db top 5
  • 2 db top 10
  • átlagos helyezés: 17,5

11 – Joey Logano #22 Team Penske Ford

  • 1 győzelem
  • 2 pole
  • 6 db top 5
  • 10 db top 10
  • átlagos helyezés: 15,4

12 – Kevin Harvick #4 Stewart-Haas Racing Ford

  • 1 pole
  • 3 győzelem
  • 14 db top 5
  • 22 db top 10
  • átlagos helyezés: 13,1

13 – Martin Truex Jr. #19 Joe Gibbs Racing Toyota

  • 2 db top 5
  • 4 db top 10
  • átlagos helyezés: 20,8

14 – Bubba Wallace #23 23XI Racing Toyota

  • 1 db top 10
  • átlagos helyezés: 20,6

15 – Ricky Stenhouse Jr. # 47 JTG Daugherty Racing Chevrolet

  • 4 db top 5
  • 6 db top 10
  • átlagos helyezés: 18,3

16 – Michael McDowell #34 Front Row Motorsports Ford

  • 0 db top 5
  • 1 db top 10
  • átlagos helyezés: 28,8
blank
Fotó: Logan Riely/Getty Images

Érdekességek az időmérőről és a futamról

A NASCAR Cup Series történetében 52 pilóta volt, aki az élről indult Bristolban.  Köztük 9-en itt lesznek a hétvégi versenyen. Mark Martin és Cale Yarborough nevéhez fűződik a legtöbb pole pozíció. Összesen 9-szer (!) indultak az első helyről. Az aktív pilóták közül Denny Hamlin vezeti ezt a listát, ő 4-szer nyerte meg a szombati kvalifikációt. Az aktív mezőnyből Joey Logano és Erik Jones itt szerezte Cup Series-es karrierje első poleját. Logano ezzel az első polejával a pálya történetének legfiatalabb pole pozíciót szerző pilátájáva vált. 2010. március 21-én vitte ezt végre, amikor 19 éves és 9 hónapos volt.

Összesen 44 pilóta tudja magáról elmondani, hogy a Cup Seriesben győzni tudott a Bristol Motor Speedwayen. Köztük 7-en most is aktívak. A legtöbb futamgyőzelmet Darrell Waltrip szerezte. A Hírességek Csarnokába is bekerült legendát felfoghatatlannak tűnő 12 alkalommal intette le elsőnek a kockás zászló. Az aktív pilóták közül Kyle Busch az, aki felülkerekedik a többieken ilyen szempontból. 8 győzelmet szerzett a Bristol Motor Speedway-en. Ő is a legfiatalabb bristoli győztes, 21 évesen és 10 hónaposan nyert itt 2007-ben. A legidősebb futamgyőztes Dale Earnhardt, aki 48 évesen és 3 hónaposan nyert itt 1999-ben. Csupán 5 pilóta szerezte itt első Cup Series futamgyőzelmét: Ernie Irvan, Elliott Sadler, Rusty Wallce, Kurt Busch és az előbb említett legenda, Dale Earnhardt.

blank
Fotó: James Gilbert/Getty Images

A vonal alatt: Martin Truex Jr.

Ez utóbbi lehetne egy nagysikerű regénynek is a címe, de ezt a drámát nem más, mint az élet írta. Az alapszakasz bajnoka óriási gondban van. A darlingtoni versenyből sem jött ki jól, szolid 18. helyet elérve beleszürkült a mezőnybe. Akkor azt jósoltuk számára, hogy Kansasben vissza tudja vergődni magát és nem a kiesés ellen fog harcolni. Azonban a futam 4. körében már a falnak vágódott az autója a defektes jobb hátsó kerék miatt. Az eset előtt Truex rádión jelezte a csapatnak, hogy valami baj lehet a Toyotájával, mivel nehezen jutott át a kanyarokon, és egyre több pozíciót veszített. Így viszont kiesett, ami miatt a kiesést érő, 13. helyen áll a rájátszás tabelláján.

“Csak egy kerék defektet kaptam, nem igazán tudom, miért” – mondta Truex. “Igazi szégyen, nyilvánvalóan. Az autó nagyon gyors volt az edzéseken és a kvalifikáción, és rögtön tudtam, hogy valami baj van. Nem számítottam arra, hogy a gumi kilyukad.”

“Nagyon peches voltam. Félelmetes napunk lett volna, nagyon jól éreztem magam. Ilyen a versenyzés, ahogy mondani szokták.”

“Nagyszerű szezonunk volt. Fantasztikus autónk volt ma. Tényleg úgy éreztem, hogy ki tudunk menni és meg tudjuk nyerni ezt a versenyt, és hogy ez megtörtént, az egyszerűen szívás. Még csak esélyt sem kaptunk.”

blank
Fotó: Meg Oliphant/Getty Images

Bubba Wallace is defekt miatt esett ki a futamból

Truex-szel ellentétben Wallace remek első futamot teljesített a rájátszásban. Ott egy 7. helyet szerzett. Nagy reményekkel jött ide Kansas-be. Be is igazolódtak ezek a remények, végig az élmezőnnyel haladva az egyik legjobb tempót futta. A 108. körben azonban ő is jobbhátsó-defektet kapott. Neki viszont váratlanul jött. Semmi előjel nem volt arra, ami történt. A defektnek köszönhetően a 2-es kanyarban a külső falnak csapódott, és eltört az autó jobb hátsó lengőkara.

“Soha nem fogsz defektet kapni, amikor a 20. helyen vagy; akkor fogsz kapni, amikor nagyon gyors vagy.” – mondta Wallace.

Villámhír

  • Az idei chicago-i futam nyertesét, Shane van Gisbergen-t leszerződtette a Track House Racing a jövő évre. A háromszoros ausztrál SuperCar bajnok nem csak a Cup Series-ben, hanem az Xfinity-ben és a Truck Series-ben is versenyezni fog különböző versenyeken.

Esélyek

A fogadóirodák alapján Kyle Larson itt is a legesélyesebb. A múltheti futamon is magabiztosan vezetve, 99 kört töltött az élen, végül ez a 4. helyre volt elég a futam végi kavarodásban. A rájátszás tabellájának legtetejéről várja a bristoli megmérettetést. 2021-ben sikerült megnyernie egy emlékezetes futamot itt. Az aktív pilóták közül neki van a legjobb átlagos befejezése Bristolban.

Nem nagy meglepetésre a második helyre Denny Hamlin került. A Joe Gibbs Racing pilótája a harmadik helyen áll a tabellán, első azok közül, akik még nem nyertek futamot a rájátszásban. Időmérőn érdemes lesz rá figyelni, 4 rajtelsőségével kiemelkedik az aktív pilóták közül. Továbbjutása nincs veszélyben, azonban nem lepődnénk meg, ha egy futamgyőzelemmel előnyösebb helyzetbe hozná magát.

William Byron, a szezon eddigi legtöbb futamát megnyerő pilótája pole és győzelem nélkül várja a hétvégét. Statisztikái még eltörpülnek a veteránokkal szemben. Short tracken csupán csak egyszer tudott nyerni, tavaly áprilisban lett első Martinsville-ben.

11-szeres pénzt fizet Kyle Busch győzelme. A tavalyi csalódást keltő szezon után már 3 győzelemnél jár a fiatalabbik Busch testvér. Az aktív pilóták közül övé a legtöbb futamgyőzelem, a legtöbb top 5-ös eredmény, illetve ő birtokolja a második legtöbb top 10-es helyezést is. Csak a statisztikákat nézve tehát jogosan lehet várni az ő sikerét.

blank
Fotó: Sean Gardner/Getty Images

4 pilótától búcsúzunk

Láttuk az esélyeseket, de kik azok, akiknek valószínűleg a hétvégi forduló lesz az utolsó, amit a rájátszásban töltenek? A tabellát megfigyelve egyből szembetűnik, hogy Michael McDowell lesz valószínűleg az első, akinek el kell búcsúznia a playoff-ból. Szomorkodásra azonban nincs oka, már a bekerülés is nagy teljesítmény számára. Három év alatt másodjára került a legjobb 16 mezőnyébe. 2021-ben az első fordulóban kiesett. Ricky Stenhouse Jr.-ral nekik van a legkevesebb top 5-ös helyezésük a rájátszásban versenyző pilóták közül. Az, hogy kik lesznek a vonal alatt a futam leintésekor, valószínűleg csak az utolsó körökben lesz csak egyértelmű.

Egy-két nagy névtől már most meg fogunk válni. A playoff már csak ilyen. Vegyük ide a korábban említett Martin Truex Jr.-t, az alapszakasz bajnokát vagy Bubba Wallace-t. Kevin Harvick sem lehet nyugodt. Az aktív mezőnyben a Stewart-Haas Racing veterán pilótája látogatott el a legtöbbször Bristolba. 42 megjelenése alkalmával sikerült 3 futamot megnyernie. A legtöbb top 5-ös helyezés (Kyle Busch-sal holtversenyben) és a legtöbb top 10-es eredmény is hozzá fűzhető. A tabellán a 12. helyet foglalja el, valószínűleg nem lesz egy eseménymentes futama.

A bristoli rövid ovál amúgysem az unalmas futamokról híres. Az “Utolsó nagy kolosszeumban” számos emlékezetes NASCAR futam történt. 2020 óta itt rendezik a rájátszás 3. futamát, tehát ezen a csodálatos helyszínen látjuk elsőnek a playoff pilóták foga fehérjét, amikor semmi sem szab határt a továbbjutásért vívott csatában.

blank
Fotó: Brian Lawdermilk/Getty Images

Extra: Kevin Harvick és Chase Elliott viszálya 2021-ben

A 2021. évi rájátszás tagadhatatlanul a kettejük közt kialakult feszültségről is szólt. A gond onnan kezdődött, hogy 34 körel a vége előtt Harvick egy agresszívebb manőverrel védte le első helyét Elliott-tal szemben. Összeütköztek, a 9-es defekt miatt a boxutcába kényszerült menni. A feldúlt Elliott újra versenybe szállt, és tudatta Harvick-kal, hogy nem tetszett neki az iménti manőver. Miután kijött a kerékcsere után 3 kör hátrányban beállt a versenyt vezető Harvick mögé. Megnehezítette a dolgát, amit Kyle Larson, a hendrickes csapattárs köszönt szépen és megnyerte a futamot.

A futam után természetesen elszaladtak az indulatok.

“Mondtam neki, hogy ez egy elég nagy hülyeség volt, amit a végén csinált” – mondta Harvick. “A győzelemért versenyzünk Bristolban. Hárman vagyunk középen, ő pedig dührohamot kapott. Én csak próbáltam az élre állni, és keményen versenyezni vele. Aztán beállt elém, és addig blokkolt, amíg el nem veszítettem a vezetést.

Természetesen Elliott sem hagyta szó nélkül az eseményeket.

“Néhány hete Darlingtonban tette ezt velem, mert belefáradt a velem való versenyzésbe. Hogy szándékosan tette-e, az nem számít. Egy bizonyos ponton meg kell húzni a határt. Nem érdekel, hogy ki ő, vagy hogy mióta csinálja ezt. Ki fogok állni magamért és a csapatomért, és megyünk tovább az úton.”

A kettejük közti ellentét plusz feszültséget adott a rájátszás következő futamaira. Végül a payback a Charlotte Roval-on jött, amikor Harvick visszaadta a “szívességet” Elliott-nak, ezzel lezártnak tekintve a bristoli eseményket.

Forrás: